
Vaksiner
Legen din kan tilby deg veiledning angående vaksinasjon som er tilpasset din helsetilstand. Du kan bestille time til slik veiledning. Vaksinasjonsveiledning og vaksinering er tilbud som ikke dekkes av Helfo, og derfor tilkommer det gebyr. For priser sjekk vår prisliste.
Planlegger du å reise, og lurer på hva er det du trenger av vaksiner og råd, ta kontakt med smittevernkontoret i din kommune for god og oppdatert veiledning. Planlegg dette i god tid i forkant, da det kan ta tid for at vaksinene skal gi god beskyttelse når du reiser.
Influensavaksine for året:
https://www.fhi.no/va/influensavaksine/
Oversikt over vaksiner du har fått:
https://helsenorge.no/vaksiner/mine-vaksiner
Hvilke reisevaksiner som anbefales for reisemålet ditt, og hvordan du kan beskytte deg på reisen:

Lenker
Bytte fastlege:
Du som pasient må gi beskjed til det legekontoret du bytter i fra, at de må oversende din legejournal til ny fastlege. Dette skjer ikke automatisk.
https://helsenorge.no/behandlere/bytte-av-fastlege
Pasientreiser:
Her finner du nyttig informasjon om rettigheter for reise til og fra behandling.
https://www.helsenorge.no/pasientreiser
NAV:
Tlf: 55 55 33 33
Nyttig informasjon fra Nav.
Helfo:
Informasjon rundt satser, betalinger osv.
Helsedirektoratet:
Nyttig informasjon fra Helsedirektoratet.
https://www.helsedirektoratet.no/
Folkehelseinstituttet:
Nyttig informasjon fra FHI.
Helseinfonett:
Helseinfo er en markedsplass og informasjonskanal som knytter kontakt mellom publikum og organisasjoner/bedrifter innen helserelatert virksomhet.
Helsebibliotekets pasientinformasjon:
Kvalitetssikret helseinformasjon med mange lenker til gode nettsteder.

Faktura
Faktura blir sendt fra vår samarbeidspartner Convene AS (gamle Melin Medical AS). Den blir sendt som elektronisk faktura per e-post eller sms for de som er mellom 18-75 år. Der får du de nødvendige opplysningene for å betale. Om du ønsker å hente ut en fullstendige faktura, kan du logge deg inn på www.pasientsky.no https://my.pasientsky.no/no/ Dersom du ikke ønsker å motta elektronisk faktura, kan du trekke samtykket på www.pasientsky.no
Faktura for e-konsultasjon blir sendt ut uten gebyr, som mobilbetaling.
For de som er utenom aldersgruppen 18-75 år, eller det foreligger en annen betaler, blir det tilsendt papirfaktura.
Om du har spørsmål rundt fakturautsendelse og betalingsavtaler, vennligst ta kontakt med Convene https://www.convene.no/privat/kontakt-oss/
Om du ikke er enig i grunnlaget for fakturautsendelsen, vennligst ta kontakt med legekontoret så prøver vi å hjelpe deg og avklare situasjonen.

Om forsinkelser
Vi prøver så godt vi kan å gjennomføre konsultasjonene til avtalt tid. Forsinkelser forekommer likevel.
For oss kan møtet med en pasient være uforutsigbart. Ofte avdekkes psykiske eller fysiske plager som må behandles raskt eller tar lengre tid enn det som er avsatt.
Det kan også være en kilde til forsinkelser at pasienter har flere omfattende problemstillinger som de ønsker undersøkelser for i samme konsultasjon. Vi kan føle at vi får valget mellom å gjøre et overfladisk arbeid eller pådra oss en stor forsinkelse. Naturlig nok liker vi ingen av delene, og velger derfor ofte den tredje utvei, som er å forklare pasienten at vi ikke rekker så mye på en konsultasjon. En slik avgrensing kan være skuffende for pasienten, og vanskelig for oss, men av og til nødvendig.
Vi må forsøke å ta hensyn, både til den ene pasienten vi snakker med og de som venter på venteværelset.
Andre ganger kan vi bli forsinket pga telefoner fra pasienter eller samarbeidspartnere som apotek, spesialister, sosialkontor, hjemmesykepleien eller andre.
Legene er også ansvarlige for å yte akutt hjelp. Dette kan gå ut over pasienter med timeavtale.
Vi forsøker å prioritere oppgavene og planlegge arbeidsdagen etter beste evne, men håper på forståelse for at det kan oppstå forsinkelser.